struka(e): film
Martinac, Ivan
hrvatski filmski redatelj, montažer i pjesnik
Rođen(a): Split, 28. III. 1938.
Umr(la)o: Split, 4. IX. 2005.

Martinac, Ivan, hrvatski filmski redatelj, montažer i pjesnik (Split, 28. III. 1938Split, 4. IX. 2005). Studirao je na Arhitektonsko-građevinsko-geodetskom fakultetu u Zagrebu (1955–58), a potom na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu (1958–61), gdje je diplomirao 1961. Od 1964. do umirovljenja 1992. radio je u poduzeću Lavčević u Splitu. God. 1960–62. pohađao je Centar za stručno osposobljavanje filmskih radnika u Beogradu (apsolvirao 1962). Od 1958. montira, a potom i režira amaterske eksperimentalne filmove, isprva u Kino-klubu Beograd (npr. trilogija Suncokreti, 1959–60; Rondo, 1962). Vrhunska postignuća postigao je potom u Kino-klubu Split, gdje se tijekom 1960-ih istaknuo kao vodeći autor tzv. Splitske škole filma. U većini svojih djela ostvaruje krajnje domete u strukturalnom i poetskom filmu, kao npr. u Monologu o Splitu (1961–62), intimističkom portretu grada u kojemu Bolero Mauricea Ravela služi kao okosnica vizualnom ritmu. Zvanje majstora amaterskog filma stekao je 1964. Kasnije filmove ostvario je u profesionalnoj produkciji (Filmski autorski studio – FAS, Slavica film, Marjan film). Egzistencijalističke motive i radikalni modernistički postupak rabi i u svojem jedinom cjelovečernjem igranom filmu Kuća na pijesku (1985., također scenarist, montažer i scenograf), vrhuncu svojeg opusa, vizualno dojmljivoj, minimalistički ostvarenoj priči o samoubojstvu otuđenog intelektualca. Poeziju objavljuje od 1958. Egzistencijalne tematske preokupacije zamjetne su u njegovim pjesničkim zbirkama (Elipse, 1962; Alveole, 1968; Patmos, 1970; Aura, 1975; Pohvale, 1981; Pisma Teofilu, 1985; Ulazak u Jeruzalem, 1992), u kojima često uspostavlja dijalog s biblijskom i pjesničkom tradicijom. Izabrane pjesme tiskao je 1997 (Ljubav i ništa). Režirao je oko 60 kratkometražnih filmova. Ostali važniji filmovi: Meštrović – egzaltacija materije (1960), Armagedon ili kraj (1964), Mrtvi dan (1965), Život je lijep (1966), Fokus, I'm Mad, Atelier Dioklecijan (svi 1967), Sve ili ništa (1968), Ubrzanje (1969), Most (1977), Izlazak (1978), Izgnanstvo (1979–81), Ljetni solsticij (1982), Grad u sivom (1992).

 

Citiranje:

Martinac, Ivan. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013. – 2024. Pristupljeno 28.11.2024. <https://enciklopedija.hr/clanak/martinac-ivan>.