struka(e): glazba

Clash, The [δə klæš], punk rock sastav osnovan 1976. u Londonu. Okosnicu sastava činili su su gitarist Mick Jones (r. 1955), bas-gitarist Paul Simonon (r. 1955), te pjevač i gitarist Joe Strummer (pravim imenom John Graham Mellor; 1952–2002). U postavi koju je upotpunio bubnjar Topper Headon (zamijenivši Terryja Chimesa) potpisuju ugovor s izdavačkom kućom CBS. Energični troakordni singl White Riot i nastupni album The Clash (1977) odražavaju početni stvaralački pristup sažet u ideji kritičkog propitivanja britanske društvene zbilje. Djelujući iz pozicije suburbanih marginalaca i protivnika svih prethodnih supkulturnih vrijednosti – ponajprije hipijevske ostavštine i njezinih predstavnika – njihova glazba na prvome, te na slabije prihvaćenom sljedećem albumu Give ’Em Enough Rope (1978) vješto artikulira uličnu subverzivnost, glazbenu buku i ideološke stavove prvoga engleskog vala punk rocka. Na trećem, dvostrukom albumu London Calling (1979), jednome od ključnih ostvarenja u povijesti popularne glazbe, autorska jezgra Strummer – Jones proširuje početne okvire punka zahvaćajući raznolikija stilska područja: rockabilly (u reinterpretaciji skladbe »Brand New Cadillac«), rhythm and blues i lounge jazz (»Jimmy Jazz«), klasične pop rock forme (»Spanish Bombs«), te jamajačko glazbeno nasljeđe (»Rudy Can’t Fail«, »The Guns of Brixton«). Naslovna skladba, »London Calling«, nadahnut je primjer politički obojene punk rock himne i svojevrstan je vrhunac njihove karijere. Ambiciozno trostruko ostvarenje Sandinista! (1980) lišeno je instrumentalističke discipline i autorske fokusiranosti prethodnika, iako je zadržalo karakterističan eksperimentatorski impuls. Raspon utjecaja proširuje se na dub, rap, funk i druge žanrovske fragmente koji će na koncizniji način biti uobličeni na komercijalno najuspješnijem ostvarenju Combat Rock (1982). Skladbe »Should I Stay or Should I Go« i »Rock the Casbah« prepoznatljivi su primjeri njihova radiofoničnog izdanja. Iako sastav prestaje s radom nakon slabijeg albuma Cut the Crap (1986), njihov utjecaj na dolazeće naraštaje izvođača pokazao se trajnim. Politički angažirani punk (Bad Religion, Rancid i dr.), alternativni pop rock (Manic Street Preachers, Libertines, Green Day), bristolski trip hop (Massive Attack) i neki oblici mainstream rocka (U2) duguju, u različitoj mjeri, estetici sastava The Clash. Nakon rasformiranja sastava, Jones i Strummer razvili su razmjerno uspješne samostalne karijere. Početkom 2003. The Clash je uveden u Kuću slavnih rock and rolla (Rock and Roll Hall of Fame).

Citiranje:

Clash, The. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013. – 2024. Pristupljeno 26.12.2024. <https://enciklopedija.hr/clanak/clash-the>.