struka(e):
vidi još:  Filmski leksikon

screwball-komedija [skru:'bɔ:l] (prema amer. engl. screwball: čudak), tip (žanr) američke filmske komedije 1930-ih i 1940-ih o muško–ženskim odnosima u suvremenim ambijentima. Brza tempa radnje, izrazito dijaloška (zasnovana na neprestanim duhovitim replikama), tematski je usredotočna na ritual udvaranja. Stoga su screwball-komedije uglavnom romantične komedije, s razrješenjem u pastoralnim ambijentima (što ih čini srodnima Shakespeareovim romantičnim komedijama), a specifičnu inačicu čine one u kojima se protagonisti nakon raskida ponovno zaljubljuju (tzv. komedije ponovnog vjenčanja). Posebnost im je u društvenoj ikonoklastičnosti razvidnoj u ekscentričnom i neinhibiranom ponašanju likova te ironiziranju konvencija te važna uloga duhovite, samosvojne junakinje. Modelom žanra smatra se film Dogodilo se jedne noći (1934) F. Capre, uz Capru (U grob ništa ne nosiš, 1938) najistaknutija djela režirali su H. Hawks (Silom dadilja, 1938; Njegova djevojka Petko, 1940; Vatrena kugla, 1942), L. McCarey (Strašna istina, 1937; Bio jednom medeni mjesec, 1942) i G. Cukor (Praznik, 1938; Philadelphijska priča, 1940; Adamovo rebro, 1949), a u tipu su se okušali i G. LaCava (Moj čovjek Godfrey, 1936), W. A. Wellman (Ništa sveto, 1937), G. Stevens (Žena godine, 1942; Što više, to bolje, 1943), P. Sturges (Lady Eve, 1941; Priča o Palm Beachu, 1942), M. Leisen (Laki život, 1937; Ponoć, 1939), E. Lubitsch (Ninočka, 1939). Iako je klasično razdoblje screwball-komedije završilo do sredine 1940-ih, mnogi potonji filmovi nasljeduju, u većoj ili manjoj mjeri, elemente žanra čije su zvijezde bili J. Arthur, C. Colbert, I. Dunne, J. Harlow, K. Hepburn, C. Lombard, M. Loy, Rosalind Russell, C. Grant, C. Gable, W. Powell, J. Stewart, S. Tracy.

Citiranje:

screwball-komedija. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013 – 2024. Pristupljeno 28.3.2024. <https://enciklopedija.hr/clanak/screwball-komedija>.