Štulić, Branimir Johnny

Štulić, Branimir Johnny, hrvatski skladatelj, pjevač i gitarist (Skoplje, 11. IV. 1953). Najveću popularnost i ključne autorske dosege ostvario je u novovalnome sastavu Azra.

Prvih nekoliko godina života proveo je u Makedoniji, a poslije je često mijenjao boravišta, upijajući glazbu različita žanrovskog i ugođajnog podrijetla. Formirao se pod jakim utjecajem narodne glazbe (osobito makedonske) te britanske pop-kulture, posebno Beatlesa.

Neformalnu glazbenu karijeru započeo je u Zagrebu, izvodeći samostalno na akustičnoj gitari starogradske skladbe, sevdalinke i klasike autorskog tandema LennonMcCartney. Godine 1975. osniva Balkan Sevdah Band, a dvije godine poslije utemeljuje sastav Azra, nazvanu prema pjesmi »Der Asra« Heinricha Heinea. Na čelu Azre Štulić u razdoblju od 1980. do 1988. ostvaruje utjecajan i komercijalno uspješan opus od sedam studijskih i dva koncertna albuma. Njegova poetika u pravilu proizlazi iz revolta ogorčenog marginalca, a tri najčešća tematska područja (»erotika, politika, grad«) na prvim ostvarenjima sastava artikulirana su kao kontrastna fuzija lokalnoga i globalnoga, tradicionalnoga i novovalnoga, uličnoga i »knjiškoga«, urbanoga i provincijalnoga.

Pošto se 1984. preselio u Nizozemsku, započeo je samostalnu karijeru. Ambiciozno ostvarenje It Ain’t Like in the Movies at All objavljeno je 1986. pod njegovim, ali i imenom matičnoga sastava. Taj trostruki album sadržavao je engleske inačice skladbi Azre (»Marina«, »Lijepe žene prolaze kroz grad«), nekoliko novih pjesama (»Your Majesty«) te reinterpretacije standarda poznatih svjetskih izvođača (»Wild Thing« grupe The Troggs, »The Dock of the Bay« Otisa Reddinga).

Štulićeva iduća samostalna ostvarenja (Balkanska rapsodija, 1989; Balegari ne vjeruju sreći, 1990; Sevdah za Paulu Horvat, 1995) žanrovski su heterogena i lišena kreativnog fokusa, oslanjajući se na iskušanu kombinaciju novog materijala, tradicionalnih motiva (osobito sevdaha) te obrada domaćih i svjetskih standarda popa, rocka i folka. Njegov solo opus općenito se (osobito u drugome dijelu) smatra mnogo manje značajnim i umjetnički konzistentnim u odnosu na stvaralaštvo Azre.

Od sredine 1990-ih povukao se s glazbene scene, što je dodatno učvrstilo percepciju njega kao iznimne »otpadničke« figure rock and rolla.

Citiranje:
Štulić, Branimir Johnny. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2020. Pristupljeno 29. 10. 2020. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=70781>.