struka(e): strojarstvo

trolejbus (engl. trolley bus), autobus na električni pogon koji električnu energiju dobiva iz nadzemnoga električnog napojnoga voda. Namijenjen je javnomu prijevozu putnika u gradskom i prigradskom prometu. Konstrukcijski je sličan običnom autobusu, ali umjesto Dieselova motora ima jedan ili više elektromotora, te je opremljen oduzimačem struje koji trolejbusu omogućuje određenu pokretljivost u odnosu na napojni vod. Oduzimač struje sastoji se od para metalnih ili drvenih motki (tzv. trola ili trolej) s užlijebljenim kotačima ili klizačima na vrhu koji dodiruju odgovarajući par zračnih vodova. Kako je put vožnje trolejbusa određen položajem voda, kretanje mu je ipak ograničeno u odnosu na klasične autobuse. Manje onečišćuje okoliš, a pri kočenju obično i proizvodi struju. Napojni vodovi napona su 550 do 800 V i imaju dva vodiča. Danas se na svim kontinentima nalazi u prometu više od 40 000 trolejbusa; samo u Rusiji ih ima oko 16 000, a najslabije su zastupljeni u Africi. Prvi trolejbusi u Hrvatskoj uvedeni su 1951. u Rijeci. Od 1964. u Splitu je prometovao trolejbus između gradske obale i Solina, ali je zbog čestih prekida već 1968. bio ukinut. Godinu dana poslije trolejbus je prestao prometovati i u Rijeci. Tvornica »Rade Končar« 1960-ih proizvodila je trolejbuse, koji su osim u Rijeci i Splitu prometovali i u drugim gradovima tadašnje Jugoslavije.

Citiranje:

trolejbus. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013. – 2024. Pristupljeno 17.4.2024. <https://enciklopedija.hr/clanak/trolejbus>.