struka(e):

pružni blok, uzdužni odsječak željezničke pruge omeđen svjetlosnim signalima, unutar kojega se različitim blokovnim sustavima onemogućuje istodobno prometovanje više od jednoga vlaka. Osnova je organizacije i postizanja prometne sigurnosti u željezničkom prometu. Njime se razmak između prometala koja slijede jedno iza drugoga zadržava na duljini zaustavnoga puta, pa je u slučaju nužde kočenjem moguće izbjeći njihov sudar. Dodatna sigurnost postiže se uporabom uređaja postavljenih na granicama blokova, koji automatski koče prometalo kojemu nije dopušten ulaz u blok. Time se na dvosmjernom kolosijeku, prometalima koja se kreću u suprotnom smjeru, onemogućuje istodoban ulaz u štićene blokove. Među najstarijim je sustavima pružnih blokova britanska željeznička štafetna palica: strojovođa ju je preuzimao pri ulasku u pružni blok, a na izlasku predavao. S razvojem prometne signalizacije, mijenjao se i način upravljanja pružnim blokovima. Suvremeni bežični europski sustav nadzora vlakova ima automatske pomične pružne blokove koji ovise o brzinama te zato pružaju i do 30% veću propusnost pruga. Automatski pružni blokovi omogućuju središnji daljinski nadzor i upravljanje željezničkim prometom kao i automatsko kretanje vlakova bez strojovođa.

Citiranje:

pružni blok. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013 – 2024. Pristupljeno 29.3.2024. <https://enciklopedija.hr/clanak/pruzni-blok>.