TRAŽI DALJE:
STRUKE:

Buñuel, Luis

ilustracija
BUÑUEL, Luis
ilustracija1ilustracija2

Buñuel [buńuε'l], Luis, španjolski redatelj (Calanda, 22. II. 1900Ciudad de México, 29. VII. 1983). Iz imućne građanske obitelji, studirao književnost i filozofiju, pisao pjesme i filmske kritike, od 1925. živio u Parizu gdje se pridružio nadrealistima i sa S. Dalíjem režirao reprezentativni film francuske avangarde Andaluzijski pas (Un chien Andalou, 1928), a za njim je slijedio jednako provokativan (i zabranjeni) film Zlatno doba (L’Âge d’or, 1930). Vrativši se u Španjolsku tamo je režirao dokumentarni film Las Hurdes (1932); nakon pobjede frankista 1939. odlazi u SAD, a 1946. u Meksiko gdje je nastavio redateljsku karijeru. Međunarodnu pozornost iznova pobudio filmom Zaboravljeni (Los olvidados, 1950., nagrada za režiju u Cannesu), u kojem nadrealističko nasljeđe spaja s utjecajem neorealizma, a izdvajaju se groteske i crne komedije On (El, 1952) i Zločinački život Archibalda de la Cruza (La vida criminal de Archibaldo de la Cruz, 1955). Od sredine 1950-ih pretežito je radio u Francuskoj. Tada njegov model nadrealizma dobiva jasnije ali i raznolike oblike, osebujno se priključujući filmskome modernizmu. Oslanjajući se na naturalizam uprizorenja prepoznatljivo razvija nadrealističku dimenziju globalne koncepcije djela zasnovanu na miješanju sna i jave (iracionalno, snoliko i podsvjesno kao opažajna realnost), crnom humoru i ironiziranju društvenih konvencija, simbolici psihoanalitičke provenijencije, motivima erotskih opsesija, često prevladavajući kanone klasične naracije: Anđeo uništenja (El ángel exterminador, 1962), Ljepotica dana (Belle de Jour, 1967., Zlatni lav u Veneciji), Diskretni šarm buržoazije (Le Charme discret de la bourgeoisie, 1972., Oscar za strani film), Fantom slobode (Le fantôme de la liberté, 1974), Taj mračni predmet žudnje (Cet obscur objet du désir, 1977). Zasebnu skupinu čine filmovi u kojima je težište na nesmiljenoj kritici političkih i društvenih prilika, osobito licemjernih moralnih normi, često iskazanoj otvoreno subverzivnim porivima: Nazarín (1958), Viridiana (1961., prvi igrani film koji je snimio u Španjolskoj, Zlatna palma u Cannesu), Dnevnik jedne sobarice (Le Journal d’une femme de chambre, 1963), Tristana (1970).

Citiranje:
Buñuel, Luis. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2020. Pristupljeno 8. 8. 2020. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=10196>.