TRAŽI DALJE:
STRUKE:

motorni vlak

ilustracija
MOTORNI VLAK, nagibni vlak Inter City Hrvatskih željeznica
ilustracija1ilustracija2

motorni vlak, želj. vozilo s vlastitim pogonom i prostorom za putnike, koje se sastoji od jednih ili više kola povezanih u sastav vlaka. U širem smislu, pojam obuhvaća i tračnička vozila za posebne namjene, npr. vlakove podzemne i lake željeznice te tramvaje. U osnovi se razlikuju motorni vlakovi namijenjeni prigradskom i regionalnomu putničkomu prometu, koji se odlikuju velikom učinkovitošću i rentabilnošću, te iznimno brzi i udobni motorni vlakovi namijenjeni međugradskomu prometu, koji na kraćim relacijama mogu konkurirati zračnomu prometu.

Pogonski motori motornoga vlaka mogu biti smješteni u posebnim kolima, bez prostora za putnike, na početku, odn. na kraju vlaka (tzv. motorna glava), ili uzduž svih kola vlaka, ispod razine nogostupa kako ne bi oduzimali prostor za putnike. Broj pogonskih osovina i njihov raspored, kao i snaga pogonskih motora, ovisi o prometnoj namjeni; snaga može biti i do 10 MW. Za pogon se primjenjuju kolektorski ili trofazni elektromotori s napajanjem preko kontaktnoga strujnog vodiča, te Dieselovi motori s hidrodinamičkim prijenosom snage ili s generatorom i pogonskim elektomotorima (dizel-električni pogon). O prometnoj namjeni ovisi i najveća brzina motornoga vlaka, koja je kod gradskih, prigradskih i regionalnih motornih vlakova od 80 do 160 km/h, a u međugradskom (međudržavnom) prometu na većim udaljenostima, čak i do 300 km/h, kao npr. kod vlakova na linijama Köln–Frankfurt (vlak Inter City Express – ICE), Pariz–Bordeaux (vlak Train à Grande Vitesse – TGV, koji je 1990. postigao brzinski rekord od 515,3 km/h), Tokyo–Osaka (vlak Shinkansen). Kako bi se smanjio zračni otpor, sastavi suvremenih motornih vlakova, a posebno onih namijenjenih velikim brzinama, čine aerodinamički optimalno oblikovanu cjelinu. Radi postizanja što veće udobnosti vožnje te boljih voznih karakteristika pri većim brzinama, posebna se pozornost posvećuje ovjesu motornih vlakova. Na prugama sa zavojima malog radijusa u novije se doba primjenjuju i vlakovi s nagibnom tehnikom za naginjanje sanduka kola s putnicima. Na postojećim prugama elektrificiranima različitim sustavima strujnih mreža (istosmjerni i izmjenični) primjenjuju se vlakovi višesustavnoga napajanja pogonskih elektromotora.

U Hrvatskoj su se prvi motorni vlakovi, tzv. šinobusi, pojavili 1950-ih, otkad se do danas primjenjuju ugl. na regionalnim i prigradskim područjima. Značajan korak prema većoj udobnosti i brzini putovanja učinile su Hrvatske željeznice uvođenjem u promet suvremenih dizelskih motornih vlakova s nagibnom tehnikom (2004).

Citiranje:
motorni vlak. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 24. 1. 2022. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=42130>.