struka(e): likovne umjetnosti
Božidarević, Nikola
hrvatski slikar
Rođen(a): vjerojatno Kotor, oko 1460.
Umr(la)o: Dubrovnik, 1518.
ilustracija
BOŽIDAREVIĆ, Nikola, detalj poliptiha iz crkve Gospe na Dančama, Dubrovnik

Božidarević, Nikola (Nikola Dubrovčanin), hrvatski slikar (vjerojatno Kotor, oko 1460Dubrovnik, 1518). Sin slikara Božidara Vlatkovića. God. 1476. spominje se kao učenik Petra Ognjanovića, iz čije radionice polazi 1477. na nauk u Veneciju. Nakon dužega boravka u Italiji ponovno se 1494. javlja u Dubrovniku. Prvi samostalni posao sklopio je 1497., izradio poliptih na oltaru obitelji Gradić u dubrovačkoj katedrali. Sačuvana su samo četiri Božidarevićeva djela i jedno djelo njegove radionice.

Najranije je njegovo djelo triptih u Bunićevoj kapeli u dominikanskoj crkvi u Dubrovniku. U srednjem je dijelu Bl. Djevica Marija s Djetetom, a na bočnim su dijelovima sv. Vlaho i sv. Pavao, odnosno sv. Toma Akvinski i sv. Augustin. Na temelju stilske analize i proučavanja vjernog modela grada Dubrovnika u ruci sv. Vlaha, taj se poliptih datira u početak XVI. st. Zlatna pozadina i oblik poliptiha svjedoče o elementima lokalne tradicije, a u renesansnom shvaćanju prostornosti, plastičnosti likova i dosljedno provedenoj simetričnosti kompozicije opaža se prisutnost novoga renesansnoga htijenja, dok se u tipologiji likova i kolorističkoj gami javljaju znaci Božidarevićeva individualnoga slikarskoga rukopisa.

Iz 1513. potječe slika Navještenje, slikana po narudžbi Marka Kolendića za dominikansku crkvu u Lopudu. Na toj je slici prizor smjestio u krajolik, a to je za dubrovačku sredinu bio gotovo revolucionaran pothvat. Plastični likovi i širok krajolik u koji je utkao niz pojedinosti (drveće, vazu s cvijećem, renesansni trijem) svjedoče o njegovoj sposobnosti komponiranja. Iz iste je godine i oltarna slika Bl. Djevica Marija među svecima za oltar obitelji Đorđić. Na toj slici napušta staru shemu triptiha i ostvaruje prvu hrvatsku »sacra conversazione« s likovima Bl. Djevice Marije, sv. Julijanom i sv. Jakovom, pokleklim donatorom, te s prikazom Oplakivanja Kristova na zabatu iznad glavne kompozicije.

Posljednje je Božidarevićevo djelo poliptih u crkvi na Dančama sa središnjim likom Bl. Djevice Marije s Djetetom među anđelima i likovima sv. Grgura i sv. Martina na bočnim poljima. U donjem su dijelu prizori iz života tih svetaca, dok je u luneti prikazano Raspeće. Osobito je zanimljiv detalj na prizoru sv. Martina, koji nosi mač što odražava Kristovo lice. Triptih iz 1513. u franjevačkoj crkvi na Lopudu djelo je njegove radionice s oznakama njegova stila, ali ne i kakvoće obradbe.

Premda se u njegovu slikarstvu osjećaju utjecaji venecijanskih slikara, braće Crivelli i Vivarini, Quirizia da Murano i Carpaccia, ostvario je uspjelu sintezu domaće slikarske tradicije i novih kompozicijskih i kolorističkih kvaliteta. Prevladao je provincijalnost sredine i dosegnuo renesansnu slikarsku viziju. Njegovo je djelo jedno od najvrjednijih cjelina staroga hrvatskoga slikarstva.

Citiranje:

Božidarević, Nikola. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013. – 2024. Pristupljeno 16.4.2024. <https://enciklopedija.hr/clanak/bozidarevic-nikola>.