STRUKE:

miš

miš, uređaj koji u računalima s grafičkim sučeljem (→ operacijski sustav) služi za pomicanje pokazivača po zaslonu monitora te upravljanje interaktivnim elementima sučelja; uz tipkovnicu danas je najčešće korištena ulazna naprava računalne periferije. Sastoji se od kućišta ergonomski prilagođenog šaci, na kojem su u dohvatu prstiju smještene dvije, tri ili više funkcijskih tipaka (za aktiviranje naredbi), a obično i kotačić (za pomicanje prikazanog područja dokumenta u vertikalnom smjeru, za zumiranje i dr.); osnovna se funkcija obavlja pomicanjem miša po podlozi. Pomaci se precizno registriraju senzorima koji prate pomicanje gumene kuglice na donjoj strani miša (mehanički miš) ili, danas češće, uz pomoć laserskoga snopa ili drugoga izvora svjetlosti koja se s donje strane miša projicira na podlogu (optički miš). Informacije o pomacima prenose se u računalo električnim kabelom ili radijskom vezom (bežični miš), tada miš mora imati i neku vrstu vlastitog izvora električne energije (npr. punjiva baterija); razmjerno registriranim pomacima miša, pomiče se po zaslonu i pokazivač (kursor), obično nalik strelici, križiću (nišanu), ruci ili dr. U prijenosnim računalima, mjesto miša, pokazivač se najčešće pomiče prelaskom prsta po posebnoj podlozi (engl. touchpad) ili izravno po zaslonu osjetljivu na dodir (engl. touchscreen), kadšto i uz pomoć svestrano pokretljiva dugmeta (engl. komercijalni naziv trackpoint). Jednako se tako, za zahtjevnije namjene mjesto miša rabe posebni ulazni uređaji računalne periferije. Iako su prvi prototipovi miša razvijeni još u 1960-ima, ta se naprava širom počela rabiti tek uz prva Appleova, a poslije i osobna računala s grafičkim sučeljem u 1980-ima.

miš. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2018. Pristupljeno 19.9.2019. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=68068>.