dvotaktni motor

ilustracija
DVOTAKTNI MOTOR, shema rada

dvotaktni motor, eksplozivni motor s ciklusom od dvaju taktova, kompresije i ekspanzije, a ispiranje, izmjena radnoga medija mora se izvršiti dok je klip u blizini donje mrtve točke (DMT). Najčešće razvod radnoga medija obavlja klip koji otvara i zatvara usisne i ispušne raspone (kanale). Veći Dieselovi motori razvod češće obavljaju usisnim rasporima i ispušnim ventilima. Radni medij – zrak ili smjesa goriva i zraka – pod povećanim tlakom ulazi u cilindar za vrijeme ispiranja kada su otvoreni i usisni i ispušni raspori (ili ispušni ventil) kako bi iz cilindra potisnuo plinove izgaranja. Radni medij za ispiranje dobavlja posebni kompresor, klipni ili rotacijski, pogonjen mehaničkim prijenosom ili turbinom na ispušni plin. Radi jednostavnosti, kod manjih motora kao kompresor služi kućište radilice (karter), pri čemu donja strana klipa tlači radni medij. Primjenjuju se ugl. tri načina ispiranja: uzdužno, kada radni medij struji uzduž cilindra, poprečno s usisnim i ispušnim rasporima smještenima nasuprot i obrnuto, kada prikladno usmjerenim rasporima radni medij mijenja smjer kretanja u cilindru. Dvotaktni motori izvode se kao Ottovi i Dieselovi. (→ motor s unutarnjim izgaranjem)

dvotaktni motor. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2018. Pristupljeno 17.10.2019. <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=16813>.