struka(e): informatika

računalne igre (videoigre), primjenski računalni programi za zabavu. U pravilu su to interaktivne igre koje se odvijaju na osobnim računalima, specijaliziranim računalima (tzv. igraće konzole), prijenosnim (džepnim) igraćim konzolama, te na dlanovnicima, mobitelima i sličnomu, a postoje i posebno konstruirani igraći automati na novčić ili žeton (tzv. arkadni stroj), namijenjeni zabavnim centrima i drugim javnim prostorima. Računalne igre može igrati jedan igrač, ili više njih (na jednom računalu ili češće, na više umreženih računala). Najčešće se svrstavaju u više žanrova, no bez strogih granica među njima: avanturistički, akcijski, horor, obrazovni, platformerski, simulacijski, pucački u prvom licu (engl. first-person shooter, FPS), pucački u trećem licu (engl. third-person shooter, TPS), igranje uloga (engl. role-playing game, RPG), strategija u realnom vremenu (engl. real-time strategy, RTS), strategija na poteze (engl. turn-based strategy, TBS) i dr.

Radi nastojanja da se u računalnim igrama što vjernije postigne privid stvarnog okoliša, u današnje doba većina njih predstavlja kompleksne programe, vrlo zahtjevne spram računalnih resursa koje intenzivno koriste. Stoga se one nerijetko igraju na osobnim računalima znatno boljih performansi no što su potrebne, primjerice, za svakodnevan uredski rad, a koja su, među ostalim, opremljena snažnim sklopovima za prikaz grafike (grafičke kartice). Igraće konzole (npr. PlayStation, Xbox, Nintendo) predstavljaju također vrlo snažna računala uglavnom namijenjena samo igranju, nemaju monitora već se priključuju na kućni televizijski prijamnik; postoje i prijenosne (džepne) inačice igraćih konzola, koje su opremljene zaslonom.

Nerijetko se osobna računala i igraće konzole opremaju različitim ulaznim računalnim periferijama za upravljanje igrama (igraći upravljač, engl. game controller), koje mogu biti višenamjenske, ili specijalno konstruirane za pojedinu vrstu igara. Igraća palica (engl. joystick) nalik je upravljaču borbenog zrakoplova, sastoji se od pokretljive ručke s dugmadi, njome se upravlja jednom rukom, a uglavnom služi za simulacije letenja i sl.; za upravljanje igraćim konzolama obično služi višenamjenski podložak sa funkcijskim tipkama i dugmetastim upravljačima smjera (engl. gamepad), koji se drži objema rukama; za upravljanje simulacijama vožnje automobilom služi upravljač (volan) za igranje.

Razvoj računalnih igara započeo je u pojedinim svjetskim laboratorijima koji su se bavili računalima, gdje su prve igre razvijene kao predstavljanje mogućnosti novih aparatura. Prvom se takvom igrom smatra Tennis for two (Tenis za dvoje) iz 1958. koju je stvorio William Higinbotham (1910–1994) i koja se igrala uz pomoć analognog računala te prikazivala na osciloskopu. Igra Pong (1972) nalik stolnomu tenisu, predstavljala je prvu od niza vrlo raširenih igara koje su se tijekom 1970-ih igrale na razmjerno pristupačnim kućnim igraćim konzolama i na igraćim automatima. Popularne i inovativne igre iz toga razdoblja su Maze War (1973), Breakout (1976), Space Invaders (1978) i Asteroids (1979). Početkom 1980-ih, uz igre za igraće konzole poput Pac-Man (1980), Donkey Kong (1981), Frogger (1981) i Dig Dug (1981), pojavile su se i one namijenjene osobnim računalima poput Zork (1980) i Rouge (1980) koje su omogućile veću interaktivnost igrača unutar virtualnog svijeta. Godine 1985. došlo je do porasta popularnosti kućnih igraćih konzola koje mogu pokretati više igara pojavom Nintendovog sustava za zabavu (engl. Nintendo Entertainment System, NES, u Japanu se ista konzola zvala Famicom te je tamo bila izdana prije 1983). Nintendo je 1989. izdao prvu svjetski popularnu prijenosnu (džepnu) konzolu Game Boy. Danas tržište računalnih igara ima sve značajniju ulogu u zabavnoj industriji te se stalno razvijaju nove igraće konzole i računalne igre koje se uglavnom mogu igrati na različitim računalnim konzolama i osobnim računalima. Iako su pojedine igre obrazovnoga karaktera, a neke razvijaju određene psihičke i motoričke sposobnosti, sve se češće postavlja pitanje negativnih strana takvog oblika zabave, koji kod nekih pojedinaca može stvoriti svojevrsnu ovisnost, te dovesti do otuđenja od društva i stvarnog života.

Citiranje:

računalne igre. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2013. – 2024. Pristupljeno 20.4.2024. <https://enciklopedija.hr/clanak/racunalne-igre>.